Matti Möttönen on vastikään ajokortin saanut nuori, joka huvittelee ryyppäämällä kavereidensa kanssa. Usein he keksivät korillisen jälkeen lähteä tien päälle kokeilemaan, kenen auto kiihtyy nopeimmin ja mikä kulkee lujempaa kuin muut. Kuitenkin kun 80 -lätkä otetaan uudelleen käyttöön, he eivät enää tee näin, koska hehän eivät voi ottaa lätkää pois autosta ja koska vasta nythän se todella tuntuu lain rikkomiselta.
   Uupuuko ylläolevasta logiikka jonkun toisenkin mielestä?
   80 -lätkällä on kaksi funktiota: sillä rajoitetaan hiljattain kortin saaneita ajamasta nopeampaa kuin 80 km/h, ja toisaalta se tiedottaa muille liikenteessä kulkeville, että lätkällä ajava on tuore kuski ja saattaa olla siksi epävarma ja esim. ryhmittyä väärin tai onnistua saamaan auton sammuksiin keskellä risteystä.
   Ensinmainittu tarkoitus on kertakaikkisen naurettava. Miksi ihmeessä tuore kuski ei saisi ajaa moottoritiellä 100 tai 120 km/h kuten muutkin, vaan hänen täytyisi toimia muiden hidasteena? Ja miksi vastuuntunnoton tuoreen kortin haltija välittäisi 80 -lätkästä, jollei hän välitä muistakaan Suomen laeista, liikenneturvallisuudesta ja ja muiden ihmisten hengistä?
   Jonkinlainen ‘uuden kuskin lätkä’ voisi kuitenkin tulla tarpeeseen, jotta muut autoilijat osaisivat olla aavistuksen enemmän varuillaan ja hieman maltillisempia ja kohteliaampiakin (ymmärtäisivät esim. antaa tietä kaistaa vaihdettuessa vaikka kaistan vaihto olisikin jäänyt kuskiraukalta lähemmäs katkoviivan muuttumista yhtenäiseksi, tai vaikkapa mahdollisuuksien mukaan kiertää parkkipaikalla tuskastuneena ruutuun kymmenettä minuuttia yrittävä autoilija). En-niin-luotettavasta lähteestä eli netistä olen kuullut, että Virossa on käytössä vaahteranlehtilätkä kertomassa siitä, että kuljettaja on uusi. Tällainen käytäntö kuulostaa fiksulta.
   Joku neropatti ehdotti netissä, että nuoret/tuoreet kuskit saisivat ajaa vain autoilla, joíden kiihtyvyys ja maksiminopeus ovat alhaisia. Mm. minua eikä tietääkseni ketään ikätoveriani tai hiukan vanhempaa kaveriani - kumpaakaan alapäälaatua - kiinnosta pätkän vertaa testailla näitä ominaisuuksia - auto on yksinkertaisesti väline liikkumiseen, ei hauskanpitoon. Monet nuoret myös ajelevat ensialkuun vanhempiensa autoilla sen sijaan että hankkisivat heti oman. Pitäisikö nuoria tällöin kieltää ajamasta nopealla autolla kertaluontoisesti, esim. sukulaisensa tai vanhemman seurustelukumppaninsa autolla?
   Toinen kummallinen ehdotus on matkustajamäärän rajoitus - ensimmäisenä vuonna saisi kyyditä vain yhtä kerrallaan. Perusteena tälle on se, etteivät kaverit yllyttäisi nuorta ajamaan ylinopeutta. En pysty edes kuvittelemaan, että omat tuttuni käyttäytyisivät niin lapsellisesti. Jos joku on niin typerä ja vietävissä ja seuransa huonosti valinnut, että ajaa ylinopeutta muiden painostuksesta, tämä todennäköisesti myös ottaisi kaikki kaverinsa kyytiin (näiden painostuksesta) matkustajarajoituksesta huolimatta. Lisäksi esim. sellainen tilanne olisi epäoikeudenmukainen ja suorastaan naurettava, että vanhemmat maksavat nuorensa ajokortin, mutta nuori ei saakaan tarjota heille juhlimiskyytiä tai hakea heidän puolestaan nuorempia sisaruksiaan koulusta.

P.S. jos tuore kuski, sään uhri, vieraalla/uudella/vanhalla autolla ajava tai vaikka erityisen rankan päivän elänyt onnistuu saamaan autonsa sammuksiin, ja sinä ah-niin-taitava kuski tööttäät, kai tajuat, että sekoitat auton vahingossa sammuttaneen kuskin pasmoja entisestään ja todennäköisesti vain hidastat hänen liikkeellepääsyään -  ja omaasi?